Provocerad 2

Jag satt just och tittade på programmet Skolfront på Svt2 där de diskuterade dels skriftliga omdömen f.om. åk ett och även elitklasser i teoretiska ämnen. Jag kan i min vildaste fantasi inte begripa hur det ens kan finnas en diskussion!

Skriftliga omdömen
Argument A: Föräldrarna får bättre koll på hur deras barn ligger till i skolan och lärarna och eleverna har att tillgå konkret dokumentation om elevens utveckling.

detta ställs mot:

Argument B: bla bla bla vi är totalt förståndshandikappade bla bla eleverna blir stressade bla bla begåvade elever får beröm bla bla de som inte uppnår målen får veta det i tid bla bla.. vänta.. det måste vara något dåligt med det.. bla bla.. leve Stalin bla bla bla..

Föga spektakulärt var det en kvinna från (V) som stod för argument B...

Elitklasser
Argument A:
Det finns elitklasser i många praktiska ämnen som idrott och musik, men inte i teoretiska ämnen. En elev (individ) som är väldigt duktig i Matte får möjlighet att utvecklas och få en utmaning i skolan istället för att sitta och vänta ut tiden. Det blir lättare för lärarna att anpassa undervisningen. osv osv

detta ställs mot:

Argument B: bla bla.. vi vill inte ha individer som är bättre än andra individer, för det är orättvist.. bla bla vi är alla ett jävla kollektiv och vi är inte nöjda förrän alla är lika jävla dåliga på allt bla bla leve Lars Ohly bla bla vi behöver mångsidiga människor, inte specialkompetens bla bla Hjälp!

Föga spektakulärt stod Göran Greijder för argument B...

Detta provocerar mig:

* Se ovan

* Göran Greijder (eller hur han stavar sitt efternamn)

* Kollektivism

Kommentarer
Postat av: Simon

Vad konstigt. Jag tyckte precis att argument A lät: bla bla bla, endast folk med pengar har råd att köpa en bra utbildning bla bla bla folk med läs och skrivsvårigheter förtjänar inte att platsa i våra elitskolor, bla bla bla klassisk tradering och passar det inte så passar det inte bla bla bla hail hitler!

2008-11-24 @ 13:34:09
Postat av: Elias

...dom som går kvar i dom "vanliga" klasserna får det inte sämre än tidigare.. bara för att dom begåvade får möjlighet att utvecklas i sin egen takt.. alltså - objektivt sett - Ingen av dom får det sämre.. men det är ju lite klassiskt - att även fast dom som inte har det bättre, får det bättre än tidigare, är det sämre om dom som hade det bättre sen tidigare får det ännu bättre.. :alltså: Bättre att alla får det sämre än att alla får det bättre, fast några får det mycket bättre.. vilket i min verklighetsuppfattning är metalsjukt..

Rolig parodi dock med Hitte ;)

(märk väl hur kul det är att göra smeknamn för att få det att verka som att vi är polare jag och Hitte ;)

2008-11-24 @ 14:03:52
Postat av: Simon

Fast det är där jag ser problemet. Den "vanliga" skolan riskerar ju att försämras avsevärt. Var tror du man väljer att lägga resurserna? Var tror du man betalar de fetare lärarlönerna? Vad händer med klasstorlekarna? Let's just agree do disagree och diskutera vidare IRL (för att använda ett av de uttryck jag hatar. Inte lika mycket som LOL, men ganska nära). Hälsa Hitte!

2008-11-26 @ 16:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0