Framtiden

Med tanke på att jag tidigare oftat varit rätt bra på att förutspå framtiden vill jag nu passa på och få mina profetior på "papper". Jag har "kommit på" ett antal uppfinningar som senare visat sig redan vara uppfunna och en del av kommande profetia är just en typ av uppfinning som jag nästan kommit på. Jag har tänkt i de banorna iaf.

Framtiden för musikbranchen är såklart www.spotify.com eller en liknande tjänst. Varför skulle vi fortsätta köpa CD-skivor när vi ändå bara lyssnar på musik i datorn eller i en telefon/mp3-spelare?

Framtiden för spel, film och serier är, om idén - eller snarare tekniken - fungerar som den ska: www.onlive.com där man spelar spel och ser film/serier streamat från feta serverstationer. Denna tjänst betatestas för tillfället och lanseras i USA till hösten. Genom denna tjänst kommer problemet med fildelning att upphöra, eller åtminstone drastiskt minska.

Att det skulle vara tekniken och inte politiken som löser detta problem lär jag knappast vara ensam om att förutse.

För inte så länge sedan konstaterade man att det inte skulle gå om alla kineser började använda telefon, för det skulle krävas så många växeloperatörer - tjejer som sitter och kopplar kablar. När detta problem löstes konstaterade man att det inte skulle finnas tillräckligt med koppar till att förse hela Kina med telefonledningar. En politisk lösning på dessa problem hade kanske varit att "bara dom som verkligen behöver telefon ska få ha en" eller "varje kvarter får ha en gemensam telefon" , men teknikens lösning, via en någorlunda fri marknad, var: "vi uppfinner automatiska växeloperatörer" och: vi kan göra telefonledningar av nåt annat material. 

På samma sätt kommer tekniken och inte politiken att lösa många miljöproblem, för det är ingen hållbar lösning att "köra mindre bil" eller "köra mindre bilar". Dock kräver detta en någorlunda fri marknad med konkurrens.


Kommentarer
Postat av: Demer

true.dat

2009-04-07 @ 21:01:50
Postat av: Demer

asså kommentarsfunktionen är programmerad av utisar

2009-04-07 @ 21:05:13
Postat av: AE

av utisar - för utisar, som man så vackert brukar säga.



Jag längre vi kommer i tekniken, desto mer överflödig blir politiken.



Ponera ett scenario om 24 år. Riksdagen består av 349 superservrar, slumpgeneratoriskt valda. Deras uppgifter består inte bara av att styra budgetar, stifta lagar osv, utan de kommer också upprätthålla lagarna på egen hand med hjälp av sk. Spyware Copbots, som avlyssnar, avkodar and what not.



Fatta hur lätt man skulle kunna ducka finanskriser och annan skit. Lagar och regler skulle kunna uppätthållas situationsberoende efter rätt fin precision.



Genomtänkt? Nej, kanske inte så värst :D

2009-04-07 @ 22:04:48
Postat av: Lisa

Hej elias, jag har helt glömt bort att du bloggar. Jag har nyss gjort en ny. Hoppas allt e bra med dig och förövrigt så anser jag att ipred inte är så farlig...längeleve dc/Lisa

2009-04-08 @ 15:11:52
URL: http://lazylisa.blogg.se/
Postat av: Simon

Jo du har ganska rätt. Men politik kan behövas för att börja få fram miljöteknik redan nu. Det är billigare att framställa saker omiljövänligt. Företag kommer med miljöteknik först när det är det enda lönsamma utvägen. När vi är där kan det redan vara för sent. (Jag hatar iofs anföranden som slutar med "innan det är för sent" då sannolikheten är stor att de inte betyder nått, men ändå).

2009-04-08 @ 15:57:33
Postat av: Elias Messias

Hej Lisa! :)

Företagen kommer att producera det konsumenterna vill konsumera. (punkt) Konsumenterna, inte politikerna, styr marknaden och de konsumenter som konsumerar produkter de inte vill att företag ska producera, och inte konsumerar de produkter de vill företagen ska producera, får skylla sig själva. :)

2009-04-08 @ 16:12:17
Postat av: Anonym

Fan AE om det ska gå som du tror får vi ju börja leta efter John Connor

2009-04-08 @ 16:45:02
Postat av: Felde

^^

2009-04-08 @ 16:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0