Told ya

Mitt experiment lyckades väl ganska bra ändå. Hur mycket ideologisk diskussion blev det av mitt förra inlägg? ...och hur mycket semipolitisk smutskastning blev det? Min poäng var att man måste diskutera, i princip meningen med livet innan man kan diskutera politiska åtgärder. Politik ska vara en praktisk följd av en grundläggande idé - som ska grundas i hur man uppfattar världens beskaffenhet, synen på vetande och kunskap, etik och moral och - meningen med livet.

Nej AE, meningen var inte att jag anser att man inte ska utnyttja systemet, meningen var att vi i rådande system går genom eld och vatten för att alla människor som innefattas av det svenska skyddsnätet ska få sina behov tillfredsställda - resten av den behövande mänskligheten lämnar vi åt respektive regering. För mig är inte Ulla i Falkenberg mer värd än Ling Chang i Kina. Och om det är alla människors ansvar att hjälpa alla andra människor så dödar man ett afrikanskt barn varje gång man köper en dubbel-Japp, för med dom pengarna hade det afrikanska barnet kunnat få mat i flera dagar.

På Peters begäran skulle jag skriva om hur det är Politiska regleringar i första hand som ligger till grund för den ekonomiska krisen och inte kapitalismen i sig, men det orkar jag inte göra och hänvisar istället till en artikel:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/08/publiken-ointresserad-av-sylls-vansterklyschor-0

Jag är relativt övertygad om att varken jag eller någon annan som läser denna blogg med säkerhet kan förklara exakt vad som ligger till grund för den ekonomiska krisen då inte ens världsledande ekonomer och analytiker är eniga. Länken ovan är en alternativ förklaring som förvisso är välgrundad i diverse referenser, men likväl en tolkning.


Kommentarer
Postat av: AE

Men du, då ber jag som hemskt mycket om ursäkt (för att citera en viss person).



Passande artikel förövrigt. Nästan en exakt kopia av en del av mitt teroikapitel i C-uppsatsen. Får nog revidera lite.

2009-04-16 @ 22:18:00
Postat av: Peter den lila=)

Bra skrivet Elle, intressant framför allt!



Sjukt rolig artikel du länkade till han kissade duktigt på Syll och övertygade till och med mig om att han hade rätt..Men läste Sylls också och nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Kan nog tänka mig att de båda vet vad de pratar om men ingen av dom har en aning om varför vi befinner oss i en ekonomisk kris. Hade någon av de båda haft rätt borde väl så pass många människor insett det och en lösning borde vara på ingång..men men, lösningen verkar lysa med sin frånvaro.



Hur som haver..Keep em comming! alltid jävligt skoj att läsa!!



"All things are subject to interpretation whichever interpretation prevails at a given time is a function of power and not truth."

2009-04-17 @ 09:32:09
Postat av: Anonym

Jag vet! Det är den individualism och yuppie-kapitalism som grundades på 80-talet och förstörde allt det fina som revolutioner byggt upp under några årtionden tidigare ;)

2009-04-18 @ 16:46:19
Postat av: Demer

Vad är det som är så svårt? Finns massor av orsaker till krisen. Ingen av dem är särskilt mystiska.



Nordkorea hörde jag är inte alls drabbade. Av det kan man enkelt dra slutsatsen att deras ekonomiska system är överlägset.

2009-04-20 @ 10:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0