Mål att uppnå & Semlan

Jag kom precis hem från en 35-minuters powerwalk.

Igår var dagen kommen. Jag hade länge gruvat mig inför denna dag. Som någon av er kanske uppfattat har jag påbörjat ett lite nyttigare liv där jag äter nyttigare och promenerar varje dag. Därför bävade jag mig inför den dagen Semlan, historiens godaste bakverk, skulle återvända till affärernas sortiment. Hur ska jag, tänkte jag, kunna leda ett hälsosamt liv då Semlan finns att tillgå? Inte nog med att Semlan är smaskig och onyttig - den kommer dessutom aldrig ensam! "En lycka kommer sällan ensam" som det kanske heter. Nu för tiden går det knappt få tag på styckessålda Semlor, nej, allt som finns är 2-pack, vilket innebär att man, om man inte har någon kamrat att tillgå, måste smälla i sig båda inom en relativt kort tidsperiod då hållbarheten på en semla inte är speciellt lång.

Så igår, D-dagen, när jag glatt oanandes strosade omkring inne på Ica tillsammans med Erik och Elin och gjorde min dagliga kontroll på Semmelhyllan fanns den där. Jag har under några dagar haft på känn att dagen skulle vara nära. Jag tror att min biologiska klocka förvarnade mig, men när jag väl såg dom där, ihopparade och fint uppstaplade blev jag ändå överraskad. Min första reaktion var givetvis att finna någon att dela ett 2-pack med, men när min enda rimliga kandidat inte hade möjlighet gjorde jag det omöjliga och oväntade, jag lade, efter uppmuntran från Elin och Erik, tillbaka paketet på semmelhyllan och gick vidare. Aldrig tidigare har jag uppvisat en sådan styrka och karaktär!

----------------------------------------------------------------------

Igår satt jag på skolan och arbetade med en av de två uppgifter jag ska lämna in på fredag. Jag satt tillsammans med några ur klassen och lyckades faktiskt få en del gjort. Jag, Erik och Sanna arbetade med en uppgift, vi skrev på våra Laptops, medan Elin och Nina läste. Det var främst jag och Sanna som fick något gjort tack vara vårt utmärkta samarbete. Det viktiga med gårdagen var dock att jag satte som mål att jag innan dagen på skolan var slut skulle avklarat den första delen på uppgiften, vilket jag lyckades med.

På kvällen bestämde jag mig för att läsa färdigt den bok jag nu ska skriva en recension på, vilket jag lyckades med. Det viktiga med gårdagen var - att jag satte upp mål och uppnådde dessa och det fick mig att känna mig väldigt bra.

Idag satt vi åter på skolan och arbetade. Dock var inte Sanna med så jag kunde inte utnyttja hennes inpiration, men i hennes ställe fanns Erik och vårt samarbete fungerade väl. Dessutom fanns Erik Staaf, Nina och Elin att tillgå. Målet för dagen var i alla fall att färdigställa den första uppgiften, vilket jag lyckades med. Vi satt kvar på skolan till klockan 18.00 och arbetade och det fick mig att känna mig väldigt bra. Därför kunde jag idag, när jag gick in på Ica motivera mig själv till att unna mig ett paket Semlor. Vilket fick mig att känna mig väldigt bra! Vilken lycka det är att unna sig något då man åstadkommit något, då man uppnått ett uppsatt mål! Jag tror att det är därför jag haft svårt för att njuta av mitt liv på sista tiden, jag har inte känt att jag förtjänat något av livets nöjen.

Dock fick jag lite dåligt samvete efter att ha avnjutit två Semlor så jag gav mig ut på en sen 35-minuters powerwalk. Och här är vi nu. Nu återstår kvällens målsättning - att skriva färdigt referatdelen av min recension.

Imorgon ska jag skriva färdigt recensionen.


Kommentarer
Postat av: Simon

Jag tänkte bara uppmuntra ditt initiativ! Minns även att ju mer du motionerar desto bättre samvete kan du ha över att äta EN semla (typ i veckan). Gör så att du köper dem på bageri. Godare och fantastiskt mycket dyrare! Då vill du inte köpa dem lika ofta. Sen så kan de alltid köpas en och en.



Men vad jag egentligen tänkte skriva var att jag läste "...när jag glatt onnandes strosade omkring..." i stället för oanandes. Sjukt roligt!

2009-01-15 @ 09:48:36
Postat av: Demer

Ursäkta men "powerwalk".. godkännes icke. Förutsatt att du inte hade benvärmare och tights på dig.

2009-01-15 @ 14:32:09
Postat av: Bettan

Duktigt Elias! Sen, när du känner att viljestyrkan är tillräckligt stor, kan du ju börja unna dig andra bra saker istället för mat. Typ en liten manikyr eller varför inte en ansiktsmask? ;)

2009-01-15 @ 15:45:25
URL: http://bettank.blogg.se/
Postat av: Elias Messias

Jo, det är sant. Men jag har fan svårt att tänka mig att semlor blir mycket godare än dom jag åt igår, hur mycket pengar jag än betalar för dem.

Hahaha.. Inte sällan går jag omkring onnandes på Ica..



Hahaha.. så.. powerwalk är alltså en föga häftig term.. jag har fan svårt att inse att ord som innehåller ordet "power" kan vara annat är coola... typ Power Rangers... Kanske ska jag hädanefter skriva Kraftpromenad? och efter en sådan ska jag unna mig köttben i kedjor, blod och spik!

2009-01-15 @ 18:08:07
Postat av: Demer

det är ett knepigt prefix som finns i alla nivåer: powerslave, powernap, powermetal, girlpower

2009-01-15 @ 18:22:05
Postat av: Elias Messias

..powerade, powerpoint, powerskor...

2009-01-15 @ 23:21:11
Postat av: Simon

För Power Rangers är ett ord?

2009-01-16 @ 09:19:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0